13. marraskuuta 2016

Kaj Franck

Häränsilmä, Kaj Franck, Nuutajärvi
"Sarjatuotteen muoto ei saa olla sellainen, että siihen kyllästyy. Sen tulee olla niin asiallinen, että se kestää vuosia ja vuosikymmeniä, ja niin huomaamaton, ettei käyttäjä ryhdy aprikoimaan, kuka sen on piirtänyt. Sille riittää tekijän nimeksi tehtaan merkki."
Kaj Franck, Kaunis Koti-lehti, 1961.

Yksi kansainvälisesti tunnetuimmista suomalaisista keramiikka- ja lasimuotoilijoista, Kaj Franck, syntyi Viipurissa 1911. Hän muutti perheensä kanssa Helsinkiin ollessaan seitsemän vuotta. Oppikoulun jälkeen hän siirtyi Taideteollisuuskouluun, josta valmistui huonekalupiirtäjäksi vuonna 1932.

Niin Arabialle, Artekille, Iittalalle kuin Nuutajärven lasillekin suunnittelijana toimineen Kaj Franckin töissä näkyi tunnusomaisina piirteinä yksinkertaiset, modernit ja selkeät linjat sekä funktionaalisuus ja kierrätys-ideologia.

Maljakko, Kaj Franck, Arabia

1940-luvun alussa Franck työskenteli Taidevärjäämössä ja pyrki yhdessä Eva Taimen kanssa kehittämään Taidevärjäämöstä korkeatasoisen taideteollisuusyrityksen.

1946 Franck osallistui Iittalan lasitehtaan muotoilukilpailuun, jossa hänen työnsä saivat Wirkkalan jälkeen sijat 1 ja 2.
Pelkistetystä muotoilustaan tunnettu Franck suunnitteli aluksi Arabialle mm. tee- ja kahviastiastoja, hänen suunnittelemansa kaunis Sointu-kermakko löytyy myös Ajattomien astioiden valikoimasta.
Sointu, Kaj Franck, Arabia
Suomessa ehkä tunnetuin ja erittäin suosittu Kaj Franckin astiasto on Kilta. Kilta-astiaston suunnittelu ajoittuu sodan jälkeiseen aikaan, kun asuntopula oli suurimmillaan. Kilta-astiastossa korostuu yksinkertaisuus sekä yhdisteltävyys vanhoihin ja uusiin astioihin. Kilta tuli markkinoille 1953, sen tuotanto lopetettiin 1974. Vuonna 1979 Franck suunnitteli Teema-astiaston, joka pohjautui tyyliltään Kiltaan.

Kaj Franck työskenteli Arabian mallisuunnitteluosaston johtajana sekä Nuutajärven lasitehtaan taiteellisena johtajana. Arabialla työskenteli samanaikaisesti myös mm. Näppyläkulhon suunnitellut Saara Hopea sekä Ruska-astaston suunnittelija Ulla Procope. Saara Hopean kanssa Franck uudisti 1950-luvun aikana Nuutajärven valikoiman sekä tuotteiden, että pakkausten osalta.

Eettisyys ja materiaaline kierrätys olivat tärkeitä aiheita Kaj Franckille. Hän pyrki mahdollisimman vähän aikaan sidottuihin ratkaisuihin, korostaen tuotteiden yhdisteltävyyttä. Suunnittelutyössä Franck oli erittäin kiinnostunut materiaalien yhdistelystä sekä eri tekniikoista, joilla pystyttiin vähentämään tuotantokustannuksia.

Nuutajärven taidelasia suunnitellessaan Franck käytti joko perinteisiä tekniikoita tai itse kehittelemänsä lasirengastekniikan kaltaista vapaampaa tekniikkaa. Hänen suunnittelemissaan taidelasiesineissä yhdistyy uniikisti kauniit värit ja tekstuurit yksinkertaiseen muotoiluun.
Lähde: Designmuseo

Kynttilänjalka, Kartio, Iittala

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti